Instagram staat er vol mee, je kunt niet meer (uit) eten zonder camera en iedereen maakt ze: foto’s van eten. Voor wat serieuze en kunstzinnige food porn kun je tot 3 maart nog terecht in het fotografiemuseum Foam in Amsterdam. Daar laat de tentoonstelling Feast for the Eyes zien hoe de fotografie van ons eten door de jaren heen is veranderd. In drie thema’s verdeeld hangen er foto’s van bekende fotografen en kunstenaars als Roger Fenton, Henri Cartier Bresson, Man Ray, Robert Doisneau en Cindy Sherman.

Still life gaat over stillevens. Van de negentiende-eeuwse klassieke composities van Roger Fenton, met symbolisch bedoeld fruit, stap je naar de felrealistische zwart-wit foto’s van Charles Jones van begin 20e eeuw. Toen een krop sla gewoon een krop sla was. Met de kleurenfotografie en andere technische ontwikkelingen worden foto’s ingewikkelder, er worden meer ‘trucs’ uitgehaald. En uiteindelijk keren we met het werk van de hedendaagse fotografe Sharon Core terug naar die klassieke stillevens van het begin. Minutieus bouwt zij op haar foto’s schilderijen uit de 18e eeuw na.

‘Peluquería’ (1979) © van de Spaanse fotografe Ouka Leele

Het thema Around the Table begint met kiekjes van mensen die kaarsjes op een taart uitblazen, aan tafel zitten of in de keuken staan. De ultieme picknick vindt plaats aan de Marne en is gefotografeerd door Henri Cartier Bresson. De borden van porselein zijn leeg, de geportretteerden zitten elk op hun eigen kleedje aan de waterrand. Hoe anders dan de ook getoonde picknick uit de jaren 70: met cake en sigaretten.

Bij het laatste onderwerp, Playing with Food, hangen grootheden Robert Doisneau en Man Ray bijna naast elkaar. Doisneaus portret van Picasso met ‘broodjesvingers’ getuigt van humor en gevoel voor beeldtaal. In dezelfde zaal tref je foto’s van Cindy Sherman, de Mona Lisa in jam en pindakaas van Vik Muniz en beeld uit de bekende serie Hungry Planet: What the World Eats van Peter Menzel. Het blijft fantastisch om te zien wat verschillende gezinnen – in dit geval in Colombia en Italië – in een week aan voedsel verwerken.

De tentoonstelling wordt afgesloten met een serie receptkaarten van Weight Watchers en een verzameling (vooral oudere) kookboeken, zoals die van Cornelia Wannee en Mrs. Beeton. Het was aardig geweest als daar wat hedendaagse Nederlandse titels aan waren toegevoegd en ook de bijdrage van foodmagazines als Allerhande, Tip (nu Delicious.) en sponsor Elle blijft onderbelicht. Maar wie in een notendop een aardig idee wil krijgen van de manier waarop ons eten tot nu toe in beeld is gebracht, die gaat snel nog even kijken.
Feast for the Eyes – The Story of Food in Photography is tot en met 3 maart te zien.
Foam, Keizersgracht 609, Amsterdam

Foto ‘Peluquería’ © Ouka Leele